Téli táj

 

 

Szeretem télen a kopasz fák látványát! A fa mint téma remek alap a gyerekek oktatása során, sokféleképpen kerülhet terítékre. Érdemes gyakran elővenni! Ilyen idős korban még sok berögzült óvodás ábrázolással élnek ami már zavarja őket de nem tudják, hogy lehetne másképp. Megfigyeljük télen a lombtalan fákat, az ágakat, hogy  a kuszaságukban is milyen rendszert tudunk felépíteni. Vastagabb törzsből vékonyabb ágak ágaznak le, azokból még vékonyabbak és így tovább, egészen addig míg a kusza ágak szövedéke kirajzolja a hajdan volt lombkoronát.   

 












Első lépésként a fák koronáját rajzoltuk  meg. Ehhez ennél a feladatnál annyi támpontot adtam hogy kivágtam fehér papírból egy nagy és két kicsi ovális formát. Ezt persze ők is megtehetik, de akkor kétszer 45 percbe se férnénk bele. Azt azért mondtam nekik, hogy bátran alakítsák kedvükre de nem sokan éltek a lehetőséggel. A három fa megrajzolásával eltelt az első óra. 

Következő órán egy A/3 méretű félfamentes lapot (azért ezt mert ennek van egy sötétebb tónusa) színes táblakrétával besatírozunk. Kérem őket idézzék fel, hogy milyen gyönyörű színekben szokott télen játszani az ég ha hajnalban vagy alkonyatkor kitekintünk. Nagyon szép megoldások születtek. A lap alsó harmadába egy fehér papírból kivágott dombot ragasztunk. A fákat úgy rendezzük el, hogy sehol se lógjanak le a lapról. Megbeszéljük, hogy  a nagyobb lombkoronák  előre kerülnek az ő törzsüket a dombra is felrajzoljuk. A kicsiket a háttérben helyezzük el és a törzsük csak a dombig ér, ezzel is érzékeltetjük a térben elfoglalt helyüket. A havas domboldalra nyomokat rajzolunk szürke filccel a hóba. Megbeszéljük, hogy  a távolodó nyomok is kisebbnek tűnnek, van aki szánkó nyomot rajzolt, neki is elmagyaráztam a rövidülést. A dombokat még bokrokkal is díszíthetik, az égen madárraj repülhet amelynél szintén figyelünk arra, hogy a hátsó madarak kisebbnek látszanak.
































Nincsenek megjegyzések: